Działania zmierzające do obniżenia współczynnika odrzuceń

Sposobów na obniżenie współczynnika odrzuceń można znaleźć w Internecie całe mnóstwo. Jakie jednak są prawdziwie skuteczne, jak to wygląda w teorii, a jak w praktyce? Czy istnieje konkretny tutorial lub metodyka, która pomoże w identyfikacji problemów? W tym artykule postaram się możliwie precyzyjnie przedstawić teoretyczne i praktyczne sposoby na poprawę współczynnika obniżeń. Jeżeli nie wiesz czym jest współczynnik odrzuceń i “o co w tym wszystkim chodzi” to zapraszam do artykułu wszystko o współczynniku odrzuceń – co to jest, co to znaczy, jaki powinien być, jak zmniejszyć.

1. Jak obniżenie współczynnika odrzuceń wygląda w teorii i praktyce?

Przede wszystkim trzeba pamiętać, że sama obecność współczynnika odrzuceń jest czymś naturalnym. Największym niebezpieczeństwem są jego skrajne wartości – albo zbyt wysokie (np. 60% lub więcej), albo zbyt niskie (np 20% i mniej).

Zbyt wysokie wartości współczynnika odrzuceń najczęściej świadczą o istniejących problemach na stronie, które należy jak najszybciej rozwiązać. Z kolei zbyt niskie wartości mogą świadczyć o niewłaściwej konfiguracji kodu śledzącego lub innych zdarzeniach, które zakłócają prawidłowe zbieranie wyników. Jakiś czas temu dla jednego z naszych klientów wykonywaliśmy zlecenie dot. przeprojektowania strony internetowej i po jej analizie przez Google Analytics, naszą uwagę przykuł podejrzanie niski współczynnik odrzuceń – wynosił on znacznie mniej niż 20% – określamy to u nas w firmie jako zdarzenie “too good to be true”. Po weryfikacji problemu, udało się ustalić iż metryka była przez cały okres działania strony fałszowała rzeczywistą liczbę porzuceń strony przez użytkowników, a powodem był… dwukrotnie wklejony kod śledzący GA. Jedna instancja była wklejona przez plugin, druga osadzona bezpośrednio w motywie. To zresztą dosyć często spotykany przypadek przy podejrzanie niskim bounce rate.

Jak wspomniałem w I artykule, współczynnik odrzuceń powinien być również oceniany indywidualnie. Jego zalecane przedziały mogą być bowiem różne w zależności od branży firmy, od celu strony czy urządzenia, za pomocą którego łączy się odwiedzający.

Trzeba uczciwie przyznać, że wiele stron w Internecie boryka się z problemami wysokiego współczynnika odrzuceń.

Właściciele takich witryn dzielą się najczęściej na dwa rodzaje właścicieli:

  • Właściciel 1 – świadomy
    Klient świadomy istniejącego problemu, wiedzący czym jest wsp. odrzuceń i chcący go poprawić
  • Właściciel 2 – jeszcze nieświadomy
    Klient nieświadomy (jeszcze) istniejącego problemu, nie zwracający uwagi na wsp. odrzuceń, nie wiedzący czym on jest i co oznacza dla jego witryny. Wraz z biegiem czasu “dorasta” do świadomego Właściciela 1.

Jeśli jesteś właścicielem strony i czytasz właśnie ten fragment to z całą pewnością można Cię określić jako osobę coraz bardziej świadomą, szukającą rozwiązania swoich problemów na stronie (Właściciel 1). Starasz się lepiej zaznajomić z tematem, chcesz samodzielnie poprawić współczynnik odrzuceń na swojej stronie lub znaleźć kogoś kto Ci doradzi i pomoże. Innymi słowy – szukasz konkretnych czynności, które powinieneś podjąć, a które dadzą realną poprawę w obniżeniu wsp. odrzuceń.

Metod i sposobów na obniżenie współczynnika odrzuceń jest wiele, najefektywniejsze z nich przedstawiam w sekcji poniżej (“Jakie są metody i sposoby na obniżenie współczynnika odrzuceń?”) . Jednak naczelną zasadą, spajającą wszystkie metody i sposoby jest po prostu… zachowanie spokoju i przeanalizowanie od podstaw problemu. Najpierw analiza, potem plan i konkretne działanie. Wszystkie działania zmierzające do obniżenia współczynnika odrzuceń powinny być merytorycznie uzasadnione.


Analiza

Docelowa strona powinna zostać poddana analizie nim podejmie się na niej jakiekolwiek działanie. Wyobraźmy sobie scenariusz, że Właściciel strony podejmuje wysiłki optymalizacyjne strony (np. prędkości wczytywania), podczas gdy na stronie istnieją znacznie poważniejsze błędy. O wiele lepiej zoptymalizujesz koszta jeżeli będziesz wiedział co powinieneś poprawić. W niektórych przypadkach o wiele korzystniej wychodzi całkowita przebudowa serwisu niż inwestowanie w istniejącą witrynę, obarczoną zbyt licznymi błędami lub obciążoną zbyt dużym długiem technologicznym (często spotykana sytuacja to taka, w której strona oparta jest na gotowym szablonie lub jest oparta na nieznanym systemie CMS!).

Warto spisać najistotniejsze problemy… (dokończ podpis)

Plan

Jeżeli wiemy już co mamy do poprawy, warto nadać poszczególnym obszarom priorytety. Nie ma sensu podejmować działań ad-hoc. Po zdobyciu wiedzy o tym, gdzie leżą główne problemy w naszej witrynie, warto je konkretnie rozpisać, spriorytetyzować i przejść do działania.

Jeden z przykładów priorytetyzacji poszczególnych trudności na stronie klienta. W pierwszej kolejności wykonujemy działania o największym priorytecie, licząc na szybką poprawę wyników przy zachowaniu niewielkich kosztów. Im więcej pomarańczowych ikonek tym większy priorytet zadania.

Konkretne działanie

Tu odbywa się już konkretne i wymierne działanie, nastawione na przyniesienie poprawy wyników, np. przeprowadzenie optymalizacji szybkości witryny, dodanie CTA, poprawę nawigacji lub jakiekolwiek inne działanie zmierzające do poprawy wsp. odrzuceń.

2. Jakie są metody i sposoby na obniżenie współczynnika odrzuceń?

Konkretnych sposobów na obniżenie współczynnika odrzuceń jest wiele i trudno je wszystkie precyzyjnie wymienić. Poniższe działania są jednak jednymi z najbardziej popularnych i najczęściej obecnych praktyk zmierzających do obniżenia współczynnika odrzuceń.

Zapewnij dobrą i atrakcyjną treść

Użytkownicy odwiedzają Twoją witrynę w poszukiwaniu istotnych dla nich treści. Treść powinna być atrakcyjna i odpowiadająca potrzebom użytkownika. Jeżeli nie uda Ci się zaspokoić jego potrzeb informacyjnych, najprawdopodobniej opuści on stronę, zwłaszcza jeśli znalazł on Twoją stronę zgodnie ze słowami kluczowymi wpisanymi w wyszukiwarce. Zwróć uwagę na czytelność tekstu, poprawność językową oraz komfort czytania. Warto skorzystać z usługi Copywritingu lub UX Writingu.

Zadbaj o UX strony

Doświadczenia użytkownika w trakcie przebywania na stronie są absolutnie kluczowe w kontekście. Strona internetowa powinna atrakcyjnie prezentować się dla użytkownika, być funkcjonalna, użyteczna, dostarczać potrzebnych mu informacji, a samo korzystanie z niej powinno sprawiać satysfakcję. Layout strony internetowej jest absolutnie kluczowy dla wielu przypadków w obniżeniu wsp. odrzuceń i czasem wymaga przeprojektowania witryny w sposób całkowity.

Zadbaj o wizerunek brandingowy

Strona internetowa musi wzbudzić zaufanie u odbiorcy. Dobry, atrakcyjny design spełniający funkcję brandingową może stanowić klucz do sukcesu. Najczęściej naturalną przewagę mają tu strony internetowe zaprojektowane od podstaw, bez udziału gotowego szablonu, który może być istotnym długiem technologicznym. Użytkownicy chętniej korzystają z witryn, które im się podobają czy wzbudzają zaufanie do marki lub produktu. Spójność kolorów, budzące zaufanie logo, język komunikacji z klientem to kwestie, które mają wpływ na brandingowy wizerunek firmy.

Trudna i nielogiczna nawigacja

Zgodnie z 10 heurystykami Nielsena (która doskonale sprawdza się przy eliminacji błędów UX na stronie i pomaga również przy obniżaniu wsp. odrzuceń!) część heurystyk jasno wskazuje, że problemów na stronie można szukać w obrębie trudności nawigacyjnych.. Łatwo dostępne i czytelne menu, obecność breadcrumbs, sugestywne aktywizujące przyciski, poprawne linkowanie wewnętrzne mogą pozytywnie wpłynąć na aspekt decyzyjności użytkowników.

Wolno działająca strona

Warto sprawdzić stronę internetową pod kątem szybkości jej działania oraz optymalizacji, m.in. za pomocą takich narzędzi jak Google Insights, GTMetrix czy Pingdom Tools. Wolno działająca strona z całą pewnością może być kluczowym czynnikiem wzbudzającym irytację użytkownika.

Unikaj agresywnych popupów lub reklam

Wyskakujący znienacka popup czy reklama z pewnością wzbudzi niepotrzebną irytację użytkownika, zwłaszcza jeśli wyskakują bezpośrednio po wejściu na stronę. Popupy mogą się pojawić w okresie późniejszym, gdy użytkownik podejmie jakąś akcję lub będzie zmierzał do zamknięcia strony (tzw. exit popup).

Wzywaj użytkowników do działania (Call To Action)

Sekcje typu Call To Action to jawne wezwanie użytkownika do podjęcia określonego działania, które chcemy aby podjął. Może to być sugestywny banner lub przycisk np. “Masz pytanie dot. produktu? Kliknij w przycisk a oddzwonimy w 30 sek.”. Warto operować językiem korzyści oraz kierować użytkowników do takich akcji jakich mogą potrzebować, a przede wszystkim do skutków jakich oczekujemy.

Wprowadzaj poprawki i testuj

Etap testowania poprawek jest bardzo często pomijany, tymczasem warto nieustannie przeprowadzać testy wprowadzonych rozwiązań i co jakiś czas ponownie skorygować niektóre aspekty na witrynie. Świetnie mogą posłużyć się do tego zwłaszcza Testy A/B.

3. Jak powinny wyglądać Twoje kroki zmierzające do poprawy wyników

Na pewno warto działać zgodnie zgodnie z planem. Wszelkie działania powinny zostać poprzedzone analizą (audytem). Audyt można wykonać różnymi metodami. Osobiście rekomenduję zastosowanie audytów wg metody heurystycznej oraz metodą wędrówki poznawczej. Bardzo często źródło problemów tkwi w UX strony internetowej i to ten aspekt często jest korygowany. Pamiętaj, że działania podejmowane bez konkretnej analizy mogą być niepotrzebnym kosztem – nie ma sensu przeprowadzać optymalizacji strony w celu uzyskania 1.5 sek. jeżeli główny problem może leżeć gdzie indziej. Warto pamiętać, że jedną z cech Internetu jest to, że jest on całkowicie mierzalny, a obecne narzędzia analityczne potrafią śledzić i mierzyć działania internautów. Co więcej, w zasadzie każdy właściciel strony internetowej ma możliwość śledzenia ruchu, monitorowania aktywności oraz zbierania ogromnej ilości danych w obrębie swojej witryny. Wiedza ekspercka połączona z narzędziami analitycznymi to ogromna wartość, która może pomóc Twojej stronie i Twojemu biznesowi w sieci.

Więcej ciekawych treści na naszym Facebooku,
wejdź i polub nasz profil

Przejdź do Facebook